www.ScubaDiving.hu
|
«
Tűz a víz alá! A vízalatti fotózás fortélyai » Manapság már nem csodálkozunk azon, hogy a
mobiltelefonnal is tudunk fényképet készíteni. Szinte mindenkinél
van egy gép, és meglehetősen ajánlott eszköz autósoknak (kátyú, vagy
éppen koccanás esetén).
Vissza a vízalatti fényképezéshez. Cousteau nagypapa valószínűleg a Calypso-t (nem a gépet, a hajót!) is odaadta volna azért a technikáért amit ma 100.000 Ft alatt megvehetünk. De nem mindegy hogy ezzel a technológiával mit kezd az éles szemű búvár. Mert a technika csak egy eszköz. Aki tudja használni, sőt még egy kis fotós spiritusszal is megáldott ember, csak ő tud majd művészi értékű fotókat csinálni. De akit még nem csókolt homlokon a múzsa, annak is van reménye szép képekre, de tanulnivaló akad bőven. A digitális technológia rengeteg előnyt (és hátrányt) is hordoz magában. Vegyük ezeket sorra: Előnyök: A víz alatt nincs lehetőség filmet cserélni. A digit géppel nincsenek korlátai az elkészített képek számának (csak a memóriakártya méretétől függ).
Ha egy klikk nem sikerült, lehet törölni (bár ezt nem ajánlom, inkább odafenn a számítógépen, hideg fejjel). A digitális kompakt gépek (az érzékelő mérete és a lencsék tulajdonságai miatt) nagyobb mélységélességet adnak ugyanolyan blende beállítások mellett mint a tükörreflexes gépek. Igaz, a kompakt digit gépeken hiányoznak az igazán kicsi blendék, általában megáll a tudomány f/8 (vagy f/11) körül. Változtatható az érzékenység és a fehéregyensúly a víz alatt is, míg ez az analóg tecnikával csak filmcserével oldható meg. Az elkészült kép utólag még korrigálható, RAW formátumban fotózva még az expozíció is korrigálható (határokon belül - általában +- 2 blende) Az elkattintott csodálatos kép (megfelelő technikai háttérrel) akár perceken belül is az interneten lehet (vagy a világon bárhol). (Szóval ha sikerül lekapni amint a delfinek sakkozni tanítják a bálnákat, pillanatokon belül milliomosok lehetünk a képpel) Szükség esetén a legtöbb gép átalakítható videokamerává, rövid filmeket is készíthetünk a víz alatt (ugyan kis felbontásban és hanggal vagy anélkül) Nincsen többé költsége egy elkattintott képnek. Csak a nyomtatott mennyiség számít, vagy az archivált CD-k mennyisége. De ezen költségek sokszorosát behozza az, hogy nem kell kidolgoztatni feleslegesen a rossz fotókat.
Hátrányok: A 36 kocka korlátai nélkül a búvárt csábítja a lehetőség, hogy a minőséget mennyiséggel pótolja. Pedig 100 rosszul exponált képnél többet ér egy jó. A digitális technológia ma még nem tud olyan dinamikát produkálni mint a jól bevált analóg technika, ezért a nagy kontrasztú képeknél sok részlet elvész. Az érzékelők mérete miatt (csak egy pár gyártó hajlandó 24x36-os érzékelő méretet belerakni a gépeikbe, azokat is csak a csúcsárú, csúcsmodellekbe) a nagylátószögű vízalatti fotózás csak a csillagászati árú ultraszéles obikkal oldható meg. A fotósnak meg kell tanulnia a digitális utómunkát, a számítógép kezelését és egy csomó eddig ismeretlen ketyere használatát. Akinek ez eddig nem volt kenyere, annak ez komoly kihívás. A gépek fel vannak készítve változatos megvilágítású képek tökéletes exponálására - a víz felett. Víz alattira nem (vagy csak ritkán). De ez igaz az analóg gépekre is. A fozózáshoz azonban nem csak a gép kell. Kell
hozzá egy jól felkészült búvár, egy csodálatos tenger, megértő társ
(vagy modell), és nagy adag ismeret. Mert a jó vízalatti kép nem (csak)
a géppel készül, hanem jócskán benne van, hogy a fotós ismeri a
környezetet, az élővilágot, a tenger lakóit, viselkedésüket. A színek változására van egy másik megoldás is - ugyan ezzel csak kis mélységben játszhatunk. Vagy színszűrőt teszünk fel (legkedveltebb a piros szűrő), amely visszaadja az elveszett színeket, vagy pedig állítunk a fehéregyensúlyon. Ez a téma megérne egy teljes cikket, de röviden mondjuk ez a művelet annyi, hogy "megmondjuk" a gépnek, hogy mit vegyen fehérnek. Ha például 3-4 méteren rámérünk egy fehér műanyag lapra, majd ezzel a beállítással fotózunk, visszajönnek a színek. De általános megoldásként a legegyszerűbb, ha sekély vízben felhős beállításban használjuk a gépet, szinte ugyanaz a végeredmény (a felhős időben elkékül a fehér, ugyanúgy mint a víz alatt, ez a beállítás visszatolja a színeket a helyes tartományba). Sajnos mélyebben (ahová a piros már nem juthat el) semmit nem ér a fehéregyensúly, sem az utólagos korrekció a számítógépen. Mert ami nincs ott a képen amikor elkészül, később sem lehet rátenni. Maradt tehát a vaku. Jöjjön hát a sokat emlegetett mondásom: Víz alatt az elégséges mennyiségű fény egy atomvillanás, minden ami ennél kevesebb fény, kompromisszumra készteti a fotóst.
A vakuk használata újabb kihívás elé állítja
a bátor felfedezőt. Ugyanis ha a beépített vakut használjuk, a képek
nagy részén "havazik", vagyis a lebegő részecskék
(ott vannak, higgyétek el!) visszacsillannak. Ha a vaku és a lencse
nagyobb szöget zárnak be (vagyis elvisszük a vakut a géptől messzire)
a jelenség kikerülhető, de egy csomó új problémát okoz. Mondjuk hogy
a téma árnyékot vet, valamint a víz fénytörése miatt (minden közelebbinek
és nagyobbnak tűnik mint ahol valóságban van) elég nehéz pontosan
célozni a vakuval. Vagyis a komolyabb versenyzőknek érdemes egy második
vakuba is beruházni. (Segít, ha a vakuban van egy beépített célzólámpa,
vagy esetleg építünk egyet rá) De jó lenne, ha csak ennyi lenne! A dolgok
szépsége azonban abban rejtőzik, hogy nem kiismerhető olyan könnyen!
A következő cikkekben megnézzük hogy milyen gépet, milyen szempontok
alapján, mennyiért lehet választani, valamint ha már megvan a felszerelés,
hogyan érdemes használni: vízalatti tokok kompakt gépekre vízalatti tokok tükörreflexes digitális gépekre 10+1 tipp vízalatti felszerelés kiválasztásához vízalatti fotózás a gyakorlatban Szeretnék mindent beletenni egy cikkbe, de nem sikerülhet. Nem véletlen, hogy a vízalatti fotózás (digitális!) tanfolyamom is 8 óra elmélet, plusz 4 merülés géppel. Ha érdekel, itt megtalálod a részleteket. A cikk eredetije az Index Digicam oldalon jelent meg. {picture}<<--- Vissza a tartalomhoz |