«
Amivel a profik dolgoznak - Stephen Frink cikke »
(Sok vita van mögöttem, hogy akkor most a
digitális fotózás a jövő, vagy csak az amatőr szinten megy annyira
a digit, a profik maradnak-e az analóg tenchnikánál. Gondoltam egy
cikk fordítása nem árthat, vajon mit mondanak a "nagyok"?
)
Tegyünk két profi fotóst egy szobába és bátran
fogadhatunk arra, hogy beszélgetésük témája előbb-utóbb a felszerelésük.
Tulajdonképpen valami hasonló történt velem és David Doubilet-vel
a közelmúltban.
David, a legtöbb vízalatti fotóshoz hasonlóan, a digitális felszerelések
tesztelésének kezdeti fázisában jár, összemeregetve a múltban jól
működőket azzal, amit a piac leginkább igényelni fog a jövőben. Rájott,
hogy a National Geographic egyre nyitottabban fordul a digitális képrögzítés
felé, így mára ő is kibővítette szárazföldi felszerelését egy Nikon
D1X-el. De e mellet nem kíván megválni az eddig bevált technikájától
sem.
Beszélgetésünk arra engedett következtetni, hogy bár a legkiemelkedőbb
alkotások a jó szemnek és szívnek köszönhetőek, nem pedig a technikai
készletnek, a vízalatti fotózást mégis igen sok tényező befolyásolhatja
a fotós akarata ellenére.
Mindenki aki lételemének tekinti a képalkotás lehető legprofibb megvalósítását,
mind rendelkezik leginkább kedvelt felszereléssel, alkalmazkodva személyes
és megrendelői kívánalmakhoz.
Nézzunk akkor néhányat azok közül amikkel napjaink profijai dolgoznak
és egyúttal elleshetünk tőlük egy-két jó tippet arra vonatkozólag,
hogy mivel érdemes kibővíteni fotóstáskánkat.
Stephen
Frink (www.stephenfrink.com)
Az én elsődleges gépem egy Canon EOS-1Ds digital SLR,
Seacam tokban. A 11-megapixeles felbontása elképesztő, és filmhez
képest is több szempontból kiváló de emellett az ezüst alapú analóg
technológia elhagyhatatlan számomra. Még mindig nagyon szeretem a
Nikon F100-omat
(Seacam tok szintén), az RS-emet 13 mm-s; illetve a Nikonos-omat 15
mm-s lencsével. (Az RS a NIKONOS
RS, egyetlen kétéltű cserélhető lencsés autófókuszos gép, a NIKONOS
alatt pedig a NIKONOS
V-ös gépet érti - mindkettő gyártását megszüntették már - a szerk)
A lencsék választéka filmhez és digitális felvételhez egyaránt a szuper
széles 180 fokos halszemtől a 100 mm-es makrókig terjed.
Vakuk szempontjából az én választottaim: Ikelite Substrobe 200 és
DS125, valamint Inon Z220s. Ha viszont csak egy szettett vihetnék
magammal a felszereléseim közül akkor az mindenképpen a tokkal ellátott
digitális Canon lenne 17-40 mm-s zoom lencsékkel és az Ikelite 200-as
vakuval. Ezzel az összeállítással mind a felszíni, mind a vízalatti
hal és széleslátóra kapott szerkesztői felkereséseknek eleget tudnék
tenni.
David Doubilet (www.daviddoubilet.com)
A digitális képalkotásba való betöréséhez David vásárolt egy Seacam
házat a Nikon D1X-éhez, amit együtt használ egy Nexus D100 tokkal.
Megbízható analóg felszerelésének részei: Nikon F4 és F100, mindkettőhöz
használható Nexus tokok, kiegészítve egy Nexus N90-el, ami kifejezetten
polecam munkához kialakitott ház. (polecam: speciális nyélre erősített
gép, amivel nehezen megközelíthető helyeken készithetők felvételek)
E mellett használ egy Aquatica F4-t elsősorban nagylátóhoz és alul-felül
fotózashoz, valamint egy Acquatica F3-t panorámaképekhez egy Hasselblad
Xpan géppel, 30 vagy 45 mm-s Zeiss lencsékkel. Bizonyos témákhoz kizárólag
a Nikonos V-re esküszik, aminél jelenleg egy gép sem oldja meg jobban
a felvételt.
Vakukbol Sea&Sea YS200-at használ EO csatlakozóval, ami lehetővé
teszi a vízalatti csatlakoztatást, és kiszolgál számos egyéb rendszert
is, ezeken túl: Sea&Sea YS120, YS90, YS30, valamint egy-egy öregebb
Sonic Research SR2000-ret kifejezetten makróhoz.
Doug
Perrine
Doug már korábban áttért a digitális felszerelésekre, igy ő elsősorban
két Canon EOS 10D géppel dolgozik, UK-Germany tokban. Szabványos UK-Germany
portot használ, kivéve a 9 hüvelykes ásványüveg Seacam superdom-ot,
amit kifejezetten a házhoz illesztett. Lencséket illetően kedveli
a Canon 15 mm, 16-35 mm, 28-135 mm, 50 mm macro, 100 mm macro-t valamint
a Sigma 14 mm-est nagylátóhoz. Megvilágitás szempontjából Ikelite
DS125 és Inon Z-220-al dolgozik. A vakuk megfelelő elhelyezésére Ultralight
és TLC karok, gömbcsatlakozók állnak nagy számban Doug segítségére,
aki megjegyzi, hogy az Apple G4 Powerbook (laptop - a szerk.)
fontos kiegészítője felszerelésének, csakúgy mint a sérülésmentes
tárolásra jól bevált Pelican táska.
Eric Hanauer
Eric két Nikon D100-al, Subal tokban, lapos porttal makróhoz, illetve
egy 8 hüvelykes dómmal fotózik, a legtöbb nagylátóhoz mára szinten
áttért a digitális fotózásra. Vízalatti munkákhoz 12-24 mm zoom lencsét,
16 mm halszem objektívet, valamint egy 60 és 105 mm-s Micro-Nikkort
visz magával. A megfelelő fényt három, Ultralight karokra helyezett
DS125 vaku (Ikelite - a szerk.) biztosítja.
Michael
Aw
Michael megrendelései egyárant szólnak hagyományos és digitális felvételekre.
Filmhez egy Seacam házas Nikon F100-at és egy Nikonos V-öt használ15mm
lencsével, digitális fotózáshoz pedig egy Seacam házban Nikon D1X-et.
Mindkét szettre egyaránt felrakhatóak ugyanazok a portok, keresők
és lencsék. (14 mm, 16 mm, 18 mm, 24 mm, 60 mm macro, 12-14 mm zoom,
28-70 mm zoom, 105 mm macro).
Vakuból egy Ikelite Substrobe 200s illetve egy tokba tett SB28DX víz
feletti vaku a felszerelése része. Ez utóbbival TTL digitális felvételeket
is tud késziteni. (Igen, ez a baj a digit vízalatti fotózással,
hogy csak a felszíni rendszervakuk dolgoznak együtt TTL-ben a gépekkel.
Ha valaki ilyet akar, akkor be kell azokat is tokozni. Vagy marad
a manuális vakuvezérlés, ami ugyan nem bonyolult, de tudni kell fotózni...
- a szerk.)
Claudia
Pellarini
Caludia a Stuart Cove`s Dive Bahama profi fotósaként kizárólag digitális
eszközöket használ. Ezek közé tartozik egy Sea&Sea házban Nikon
D100, 16 mm, 12-24 mm zoom és 105 mm macro lencsékkel. Mivel a környező
vizekben cápák jelenlétére szinte minden merüléskor számítani lehet,
igy profi felszerelése részekent igen jó szolgálatot tesznek nagy
kapacitású memóriakártyák is. Megvilágításhoz Sea & Sea YS350
vakukat használ. A Fin Photo felszerelése még kiegészül Canon Digital
Rebel géppekkel, Sigma 14 mm-s lencsékkel és Aquatica házakkal. Mindezekre
a választás a "Búvár és karibi szirti cápa" témák miatt
esett.
Berkley White
A BackscatterVideo and Photo tulajdonosakent Berkley számára a legtöbb
felszerelés forrása elérhető. Ő egy Nikon D100 digitális gép mellett
döntött, Light&Motion Titan tokban. Mivel már több Sea & Sea
porttal volt korábban dolga, a Titan tokhoz rendelt egy S&S adaptert,
ami lehetőve teszi számára mind a 10.5mm-s digitális fisheye, 16 mm,
12-24 zoom, 60 mm és a 105 mm Micro-Nikkor lencse használatát. Ultra
makróhoz Macro Mate rendszert használ, elsősorban egy külső nedves
dioptert, ami a lapos port tetejére csúsztatható.
Mindez nagyszerű megoldás arra ha olyan pici élőlényeket akarunk 1:1-ben
fotózni, mint pl. a pygmy
csikóhal.
A vakujai Sea & Sea YS120-asok, fókusz kereséséhez pedig Light
& Motion MiniMod, Ultralight karokkal ellátva. A digitális munkához
Berkley magával viszi utazásaira az Apple G4 Titanium laptopját és
két Lacie 40GB Firewire hordozhato meghajtót.
Brandon Cole
(www.brandoncole.com)
Mivel Brandon szintén egyre inkább hajlik a digitális képfeldolgozás
felé, így erősen gondolkodik egy új 8 megapixeles/8 kép per másodperc
Canon EOS1D MKII megvásárlásán, de egyenlőre egy Seacam házas Nikon
F100-at illetve néhány öregebb Canon SLR-t használ.
A digitális felszerelést illetően van egy Fuji S2 gépe Sea & Sea
tokban és mivel ehhez csatlakoztathatóak Nikon lencsék, igy használni
tudja a 14 mm, 16 mm, 35 mm, 12-24 mm, 20 mm, 60 mm és 105 mm-es Micro-Nikkors-at
digitális és filmes fotókhoz egyaránt. Brandon megjegyzi, hogy a Canon
gépekhez közel hasonló fókusztávolságú lencsék szerelhetők, míg két
rendszer különböző típusú lencséinek cipelése igen terhes számára.
Van meg egy Nikonos V-je 15 mm-s lencsével, ami szerinte egyre inkább
eltűnőbben van a mai fotós életből.
Brandon vakujai Ikelite-ok, (DS 200s, DS125s) Ultralight karokkal
a tokhoz erősítve.
David
Fleetham (www.davidfleetham.com)
David teljes mértékben digitális fotós és egy Canon D60-as gépet használ
UK-Germany tokban. Lencsékből egy teljes skálával rendelkezik a szuper
szélestől a 100-as Canon macro USM-ig. Nagyon kedveli jelenlegi felszerelését,
de ahogy ő mondja: "Ezek mind eladóak!" Szerinte a mai digitális
világban nehéz lépést tartani a technikával, tulajdonképpen a vakukat
kivéve, a felszerelések fejlesztése meg jó darabig része lesz életünknek.
David Ikelite DS125s vakukat használ, gömbcsuklós karokkal.
Stuart Westmorland
Stuart digitálisra és analógra is dolgozik.
Digitálisra egy Canon 10D gépet használ Jonah tokban, portokkal 14mm,
15mm, 16-35mm, 50-es és 100-as macro lencsékhez.Az utazó felszerelésének
szerves része számos 1 gigabájtos microdrive kártyák, egy DELL Inspiron
laptop 15 colos képernyővel, 750 mega RAM-mal, 60 gigás meghajtóval,
2.2 MHz-es Pentium 4-es processzorral. A filmes munkáihoz egy Canon
EOS 3-as gépet használ (ugyanazok a lencsékkel) UK-Germany tokban,
és néha használ egy 1.4-es előtétlencsét a 100mm-es makró lencse előtt.Ő
és a felesége Michele Igloo hűtőládákban (alul kerekekkel) mozgatják
a vízalatti felszerelésüket, és annyi cuccot raknak bele a kézitáskákba
amennyit csak engednek. "A kézipoggyászom ugyanaz mint amik a
sztyuvik és a pilóták használnak, de Pelican elválasztókat raktam
bele. Rengeteg cucc fér bele, és leveszi a vállamról a súlyt - szó
szerint!"
Jim Watt
Jim nem másért nagy pártolója a digitális fotózásnak, mint magáért
a rabulejtő képalkotásért, ami által újra izgalmasnak találja munkáját,
mint stock fotós. Képanyagának folyamatos frissítésére két Canon D600-ast
(Sea & Sea tokban), és hat Ikelite DS125 vakut hord magával útjai
során. Lencsékből Canon 14 mm, 15 mm, 16-35 mm zoom, 50 és 100 macro-t
használ. Valamint a legtöbb profi fotóshoz hasonlóan szárazföldi felvételekhez
Jim magával visz útjaira egy pár 70-200 zoom lencsét illetve egy dedikált
vakut.
Tom Campbell
Tom messzemenőleg a high-definition television-nak élve úgy látja,
hogy a high-def. tel. mozgóképeiből kiemelt pillanatképek minősege
elképesztő. Azonban ha hagyomanyos állókép felvevésről van szó, ő
továbbra is a jól bevált Subal házas Nikon F4-es gépet veszi elő hozzáillő
dóm porttal.
Az általa használt lencsék: 16 mm-s halszemoptika, 18 mm (kedvence
nagylátóra), 60 mm és 105 mm makró fotózáshoz. A megvilágítási feladatokat
egy Ikelite 200-as illetve egy Sea & Sea 350 látja el, TLC karokkal
rögzítve. Két plusz szett kábellel az egyéb alkatrészekhez Tom úgy
érzi, bármilyen helyszinen képes működtetni felszerelését.
Összefoglalásul a fentiek alapján (pontos statisztikai
adatok nélkül):
- A Nikonos gépekbe fektetett eddigi bizalom
egyre inkább eltűnőfélben van, kivéve a nagy becsben álló 15 mm-est,
ami továbbra is a legjobb számos témához, mint pl. nagytestű tengeri
élőlényekhez és széleslátószögű vízalatti tájkép felvételekhez.
- A Canon és Nikon tűnik a legkedveltebb márkának, a Canon beerősített
azon a pályán ami valah egyversenyzős mezőnynek tűnt.. E mellett meg
Fuji gépek is jelen vannak a toplistán.
- Vakuból az Ikelite dominál, de a Sea & Sea és az Inon szintén
teret hódít a piacon.
- A megkérdezettek közül valamennyien vagy már teljesen áttérve, vagy
tesztelő fázisban tartva használ digitális technikát. E mellett azonban
néhány profi fotós még mindig a hagyományos filmes rögzítést preferálja.
- A digitális képfeldolgozás egyértelműen sokban megváltoztatta a
képtárolás, továbbítás, kiadás formáit, napjainkban azonban úgy tűnik,
magát a képfelvevés módját is örökre megváltoztatja.
A cikk fordítás a www.scubadiving.com
oldalról, a forrás írásos engedélyével
Fordította: Csiga
{picture}
<<---
Vissza a tartalomhoz