www.ScubaDiving.hu

Fotók a nagy kék óceánokból
Bali - az Istenek szigete
Barátok Közt
csak úgy
Ketyerék
Amit tudni akartál, de sosem merted megkérdezni...
CP950, 990
Emlékek a múltból
ADRENALIN!!!!!!!
Hideg vízben is van élet!
hihi
Hírek Baliról!
De csak ha dícsérsz! :-))

 

 

« A dekompressziós betegség #2 » #1 #3

Kiszáradás (dehydration)
A nitrogén távozásában a test folyadékmennyisége segít. A vér az elsodleges szállító, de a fizikai folyamatok sebessége függ a test vízmennyiségétol is. A folyamatos folyadékpótlás elsődleges szempont búvárkodásnál. A kiszáradás elősegítheti a DCS kialakulását. Hosszabb repülőút alatt a test kiszárad (csontszáraz a levegő a gépen), de a nagy meleg, kevés víz fogyasztása, de éppen a kávé, tea vagy más dehirdatáló folyadékok fogyasztása is elősegítheti a kiszáradást. A kiszáradás jele ha a vizetelet sötét színű, szúrós szagú, kevesebb a folyadék mennyisége, de a fejfájás és szédülés is biztos előjel. Megelőzhető, sok víz fogyasztásával (trópusokon napi 2-3 liter víz minimum). Az alkohol szintén dehidratál (diuretic - vizelésre ingerel) , szóval az elfogyasztott sör mennyisége nem hogy csökkenti a
fogyasztandó víz mennyiségét, hanem növeli!

Ismételt merülések
Minden merülés után marad valami kis nitrogén a szövetekben. Ismételt merülésnél nem "nulláról" kezdődik a nitrogén elnyelődése, hanem "rátöltünk" a megmaradt mennyiségre. Ezt a táblázatok és a komputerek figyelembe veszik, soha nem merülj táblázat vagy komputer nélkül!!! (én kettővel merülök, és a konzervatívabbat követem).

Repülés merülés után
A repülőn a nyomás alacsonyabb mint a felszínen. Durván 3000 méter magasságnak megfelelő nyomásra csökkentik a gépen a belső nyomást. Természetesen a nyomás csökkenésével itt is csökken a szövetekben levő nitrogén oldhatósága. Magyarul repülés alatt is kialakulhat DCS. Repülőre ülni, vagy 300 méternél magasabb hegyekbe menni merülés után nem ajánlatos! 12, de egyes források szerint 24 óra szükésges a teljes kiürüléshez, és a repüléshez.

Hőmérséklet
A merülés kezdetén (amikor a búvár teste nitrogénnel töltődik) még melegben van a test. A merülés végén előfordulhat hogy fázik a búvár, és ez a helyzet csökkentheti a nitrogén leadásának sebességét (ez az a helyzet amikor sem a táblázat, sem a komputer nem tud vele számolni). A táblázatok hideg vízbe való merülésnél azt a szabályt alkalmazzák, hogy a tervet 4 méterrel mélyebbre kell elkészíteni mint a valós (de mi van ha szárazban merülök, vagy éppen melegebb vízben merülve túl vékony ruhát használok, és azért fázom?)

Elhízás
A test átlagosnál magasabb zsírtartalma is okozhat problémákat, érdemes konzervatívabban merülni ilyen esetben. A zsírban a nitrogén 5x gyorsabban oldódik mint mondjuk az izomszövetben! A komputereket érdemes ilyen helyzetben konzervatívabbra állítani (a legtöbb komoly komputer ezt már tudja)

Testmozgás
A dekomporessziós megálló alatti testmozgás növelheti a szervezetben kialakuló mikrobuborékok mennyiségét, ezért nem segít. Ugyan mikrobuborékok (silent - vagyis csendes buborékok) minden merülés alatt alakulnak ki, de ezek azért "csendes" buborékok, mert semmilyen érezhető hatást nem váltanak ki ( a szervezet immunmechanizmusa azonban reagálhat, és kiiktatják mint idegen testet)

Életkor és nem
Az egyetlen bizonyított ény ezzel kapcsolatban az, hogy az idősebbek vagy nők azért szenvednek nagyobb eséllyel dekompressziós betegséget, mert a testükben magasabb a zsír mennyisége. Ok lehet természetesen a lassabb anyagcsere folyamat, vagy éppen a kiszáradás is.

Patent Foremen Ovale (PFO - lukas szív)
A szív két ürege között csecsemőkorban egy kis lukacska segít abban, hogy a baba a mama hasában megfelelő mennyiségu oxigénhez jusson. A magzati periódusban ugyanis a mama vére táplálja a picit, és a tüdő még nem működőképes. Később ez a felnőtt lakosság 25 százalékában nem záródik be, ez a helyzet a PFO. Normál esetben semmi tünete nincs, (esetleg csökkentett fizikai teljesítőképesség). De a merülés alatt ez a kis luk komoly hajlamosságot okoz a DCS-re. A nem magyarázható (vagyis mindent betartott és mégis dekóbeteg lett) DCS esetek
75%-a erre vezethető vissza. Egy kivizsgálást megér.

Sérülések
A buborékok legtöbbször valamilyen szabálytalanság mentén alakulnak ki, ezért a sérülések magasabb eséllyel vannak kitéve DCS veszélyének.

DCS előtörténet
Akiknél már előfordult a DCS, azok sokkal jobban ki vannak téve egy esetleges újabb DCS kialakulásának. Ennek oka az előző DCS eset után kialakult sérülések (főleg a központi idegrendszerben). Kutatások során a DCS betegeket megkérdezve kiderült az is, hogy legtöbbjüknél előfordult előzőleg olyan eset, amikor az un. sub-clinical (vagyis klinikai kezelést nem igénylő) DCS eset már előfordult.

Dohányzás
A dohányfüst szén-monoxidot tartalaz, ami blokkolja a vér oxigénszállító alkatrészeinek (vörös vértestek) oxigénszállító képességét. A CO sokkal gyorsabban kapcsolódik a hemoglobinhoz, így blokkolja a vér oxigénszállítását. A cigarettafüst szintén tartalmaz nikotint, ami ér-összehúzó hatású, ezért elméletileg lassíthatja a véráramot.

A DCS jelei és tünetei

A kezelés, elsősegény és a rekompressziós kamra

A fenti cikk a scubadiving.com magazinban megjelent cikkből fakad, de nem egy az egyben fordítás. A fordítás a scubadiving.com oldal írásos engedélyével történt.

{picture}

<<--- Vissza a tartalomhoz