www.ScubaDiving.hu

Fotók a nagy kék óceánokból
Bali - az Istenek szigete
Barátok Közt
csak úgy
Ketyerék
Amit tudni akartál, de sosem merted megkérdezni...
CP950, 990
Emlékek a múltból
ADRENALIN!!!!!!!
Hideg vízben is van élet!
hihi
Hírek Baliról!
De csak ha dícsérsz! :-))

 

 

« Teszteltem - Nikon Coolpix 4200 »

A digitális gépek egyre kisebbek. Vajon a miniatűr cuccok megállják a helyüket egy olyan világban is, amire nem készítették fel őket? Feladatom egyszerű és egyben bonyolult volt. Teszteljem a gépet, mondjak róla véleményt víz alatt, tokban használva. Ráadásul mindezt nem egy meleg tengerben csodás látótávolság és édeni körülmények között, hanem az Adrián, mely tenger tartogat ugyan csodákat, de hideg a víz, és kevesebb színes halacska próbál meg a képre kerülni.

Mindegy, legyen. Ha itt sikerül tuti képeket gyártanom, akkor a Nikon Coolpix 4200 ideális körülmények között még jobban tud teljesíteni!

A gépet először kezembe véve picinysége fogott meg. Mint egy játékszer, nem egy komoly gépre hasonlít. Ráadásul egy felnőtt ember kezében egyszerűen eltűnik. Bár tokkal együtt, már pontosan kézbe illett.

Az átlátszó műanyag tok szokás szerint pontosan körbefogja a gépet, viszont a zárómechanizmusa nem éppen kedvemre való. Két kézzel lehet csak nyitni, ami egyes fotósok szerint előny, megnehezíti véletlen kinyitását víz alatt. Én nem szoktam nyitni a tokot víz alatt, szóval egy kevésbé "foolproof" megoldás is jó lett volna. Az átlátszó részek mellett piros színt használtak, ami jó választás volt, nagy mélységben is erőteljesen látható, a csuklópánt hasonló színével együtt. Ez egy esetlegesen elvesztett gép megtalálásánál nagy segítség lehet.

A fényképezőgéppel együtt a tok negatív lebegőképességű (vagyis nehezebb a víznél, picit süllyed). Könnyen a felszerelésre aggatható (bár nem ártana egy gyári karabinert mellékelni, ezt mindenképpen meg kell venni a tok mellé ha nincs a gyári csomagban).

A behelyezés egyszerű, semmi előzetes beállítást nem igényel, a kamera víz alatt is be- és kikapcsolható. A lencse bekapcsoláskor kinyúlik a vázból, ezért a port ennek megfelelően kidomborodik a tokból. Sajnos ez sok dolgot is akadályoz egyszerre. Ugyanis a kereső használhatatlanná válik általa (a vaku diffúzorát és a port egy részét lehet látni a kép jobb oldalán). E mellett sajnálatos tény, de a túl közeli makrófelvételeknél a port beárnyékolja vakut, a kép egy része fény nélkül marad ha túl közelre (10 cm-en belül) szeretnénk valami apró lényt lekapni.

A vízálló tok gombjai tökéletesen eltalálják a kezelőszerveket, ráadásul a műanyagon keresztül látszanak a feliratok is, nehéz lenne összekeverni oket. A zoom-ot kezelő fémgombok kissé nagyra sikerültek, össze kell szokni velük. Ráadásul a gyors menüválasztás nyomógombjait sikerült kicsit erősre hangolni, ezért előfordult olyan, hogy a nyomás nem volt elég erős, vagy éppen kettőt is ugrott. Ezen van még mit javítani. Viszont az elsütőgomb finomsága minden igényt kielégít, még kesztyűben is könnyen kezelhető.

A felső, programválasztó gombot ritkán használtam víz alatt, de a tekerőgomb megoldása sem tökéletes. Nem lehet érezni mikor áll be pontosan, (ezért nagyon oda kell figyelni nehogy két állás közé tegyük), vagy a haladó fotósok az LCD-n megjelenő jelzéseket is figyelhetik.

Az LCD egészen apró, viszont hihetetlenül erős és ragyogó színeket ad vissza. Talán egy kicsit jobbra is van hangolva mint a kép valójában. Volt olyan, hogy a víz alatt úgy éreztem, hogy sikerült elkapnom az évtized fotóját, és odafenn kiderült, hogy nem tökéletes az expozíció. (Vagy csak 38 méteren a nitrogén tolta meg az agyamat? Nem tudom). Mindenesetre ennél a gépnél sem árt kicsit kételkedni a visszanézett képben, és gyorsan expozíció korrekcióval alá- és föléexponálni. Biztos ami biztos.

A korrekción kívül más manuális expozícióbeálítás nem választható a gépen, nekem nagyon hiányzott a blende előválasztás lehetosége. A profi gyártótól megszokott módon, azért még ebben a ketyerében is benne van a fehéregyensúly manuális beállítása, vagyis kiválaszthatom, hogy milyen színt gondolok én fehérnek, és erre korrigálja a gép a többi színt. Ez kis mélységben egy fehér műanyag lapra mérve csodálatos eredményeket adhat. Mélyebben viszont kizárólagosan a vaku fehéregyensúlya használandó, hiszen úgyis kell fényt pótolni.

A tokon belül, az LCD-re merőlegesen egy négyzet alakú, a kijelző alakját követő 3-4mm mély gumicsík található, amely arra hivatott, hogy oldalfényben árnyékoljon, és megakadályozza az LCD csillogását. Néhány tokon ezt folytatják kívül is, de az a megoldás sok helyet foglal el.

Ez a gép a tokkal együtt már sajnos nem fér el a jacket zsebében, viszont tökéletesen rögzíthető valahol másutt. Javaslom, hogy ne a csuklón, hanem a felszerelésen legyen rögzítve, a pánt elég hosszú, hogy a legtöbb esetben gond nélkül szem elé emelhető, és mégis biztonságban van.

Hihetetlen gyors a zoom-ja, ez hirtelen expozíciónál hasznos, egyébként zavaró. Víz alatt egyébként is lassan történnek dolgok, nem kell annyira sietni! A digitális zoom teljesen felesleges, amit akarok, azt majd odafenn kivágom valamilyen képkezelő szoftverrel.

Az akku gond nélkül teljesítette a merüléseket, viszont ha valaki biztosra akar menni, vagy nincs ideje (vagy lehetősége) merülések között tölteni akkor meg kell vásárolni azt a fránya plusz gyári akkut.

A gép beépített memóriája alkalmas néhány kocka elkattintására, de mindenképpen kell egy legalább 128 MM-os SecureDigital kártyára ha legalább 100 kockát szeretnénk merülésenként ellőni. Márpedig a digitális előnyei csak akkor érezhetőek, ha a kockák mennyisége nem limitált 36-ban, hanem mehet ameddig az akku bírja.

Bár a digitális fotózás csábító aspektusa, hogy kattintgassunk, és majd csak lesz egy jó kép belőle, azonban arra is csábít, hogy elfeledkezzünk a képek komponálásáról, a beállításokat leellenőrízni, vagy éppen a bracketing technikát alkalmazni. Így lesz egymás után 5-10 jól komponált, de nem jól exponált képünk. Érdemes odafigyelni, beállítgatni, más fénymérési módokkal is fotózni ugyanazt a témát az értelmetlen kattintgatás helyett!

Megpróbálkoztam a fölé-alá fényképezéssel is (vagyis a felszín közelében úgy komponálni, hogy a felszínen és alatta is látsszon valami, de esélytelen ilyen pici lencseméretnél. A hullámzás miatt vagy alulra, vagy felülre került a gép.

Víz felett is tökéletes képek készíthetők úgy, hogy tokban marad a ketyere, de oda kell figyelni. Nekem minden képem használhatatlan lett, ugyanis vízcsöppek maradtak kívül az optika előtt. Aki csak strandon használja a tokot, erre bizony figyeljen oda!

Előfordult velem, hogy sokat lőttem, és jól jött volna még a megmaradt pár kocka helyett sokkal több. A megoldás egyszerű: A legnagyobb felbontás meghagyása mellett érdemes lejjebb venni a kép minőségén, a legtöbb digitális kép úgyis képernyon "végzi", és ott nem lehet észrevenni a különbséget.

Mindent összevetve a digitális technológia megtalálta a helyes utat a víz alá. Élményfotózásra tökéletes eszköz a Nikon 4200. A haladó vízalatti fotósok hiányolják belőle a manuális beállítási lehetőségeket, de merem ajánlani minden kezdőnek a komolyabb beruházás elott! A Nikon által forgalmazott WP-CP2 nevű tok a Coolpix 4200 mellett a Coolpix 5200-ra is jó.

A cikk eredetije az Index Digicam oldalon jelent meg.
A használt képek az Index Digicam oldal jóvoltából kerülhettek az oldalamra.

  •  

{picture}

<<--- Vissza a tartalomhoz