www.ScubaDiving.hu
|
«
Fogyassz kevesebb levegőt » Szerző: John Francis
Csak egy palackkal merülhetsz. Hozd ki belőle a legtöbbet!
A leghosszabb szabadtüdős merülési rekord: 1 óra és 52 perc, amit 1969. augusztus 25-én jegyeztek le, egy ámbráscet merülése volt. Ha annak a fogascetnek átlagos volt a tüdeje, akkor a testéhez képest fele akkora, mint a tiéd. Fele akkora tüdővel és egy lélegzetvétellel mit gondolsz, meddig bírnád ki? Úgy egy percig? Persze, nem fair az összehasonlítás. Miután a cetfélék több millió éven keresztül gyakorolták a levegő visszatartását, nálunk jobbnak kell lenniük. A természetes adottságai között, a cet képes minden légzésnél tüdeje térfogatának 80-90 százalékát kicserélni, míg az ember annak csak 10-15%-át. Mivel a cetfélék vérében több a myoglobin, az embernél minimum háromszor, de akár még tízszer több oxigént is képesek az izmaikban raktározni. Nagyobb vörös vérsejtekkel és azok kétszeres sűrűsége mellett szintén sokkal több oxigént tudnak tárolni. Erősebb az ún. emlős merülési reflexük is, vagyis inkább képesek az oxigén-veszteséget okozó testrészüket leállítani. Ezzel ellentétben mi emberek olyanok vagyunk, mint az autók, amiket egy olyan világra terveztek, ahol ingyen van az üzemanyag. Bár a tengeri emlősök előnyben vannak, te is megtehetsz néhány kezdő lépést a fejlődés útján és hatékonyabban is hasznosíthatod korlátozott levegőforrásodat. Nemcsak a palackod tart majd tovább, de te is kevésbé érzed magad fáradtnak és jobban ellazulsz a merülés végére. Minden levegő vételből többet nyerhetsz, ha mélyebben lélegzel be és kilégzésnél több szén-dioxidot préselsz ki. Sosem érheted el a cetek képességét, hogy a tüdőd tartalmának 80-90 százalékát kicseréld minden légzésnél, de sokkal jobb lehetsz, mint most. Lélegezz mélyeket Valószínűleg nem egyértelmű, hogy a mély lélegzetvétel miért is teszi lehetővé, hogy hosszabb ideig kitartson a levegőkészleted. A tengeri emlősök végül is közvetlenül a légkörből lélegeznek jó mélyet. Ha összesen 80 köblábnyi levegő (kb. 2,3 m3) amit belélegzünk, nem tart az tovább, ha csak apránként szívjuk be? Tapasztalatom szerint nem. Egyes búvárok úgy próbálnak takarékoskodni a levegővel, hogy szándékosan csak egy kevés levegőt lélegeznek a tüdejük felső részéből (magas légzés - a szerk.). De végül inkább levegőt vesztenek, mint nyernek. Ennek oka, hogy ilyenkor szén-dioxidot tartanak bent és termelnek. Emiatt nem az oxigén a kevés, hanem a szén-dioxid túl sok a tüdőben, és ez sürgősen újabb levegővételre készteti a búvárt. Dr. Richard Vann szerint, aki a kutatási alelnöke Divers Alert Network (DAN) búvárszervezetének*, ha a tüdőd felső részéből lélegzel és meglehetősen kevés levegőt szívsz be, akkor több szén-dioxidot tartasz bent, ami légszomjat okoz (a légzési reflexet nem az alacsony oxigénszint váltja ki, hanem a magas szén-dioxid szint - a szerk.). Jobban teszed, ha egyszerre nagyobb mennyiségű levegőt áramoltatsz a légzőrendszeredbe és minél több levegőt fújsz ki. Másképp fogalmazva, préseld ki a szén-dioxidot! Ha röviden és csak egy kevés levegőt szívsz be, a tüdődben tartod a szén-dioxidban dús elhasznált, "döglött levegőnek" több mint 85-90%-át. A szén-dioxid minél előbb ki szeretne jutni a szervezetedből és ez arra késztet, hogy újabb levegőt vegyél még azelőtt, hogy valóban szükséged lenne az oxigénre. Így többlet levegőt keringetsz a légző rendszered felső részén, azért hogy a leginkább igyekvő szén-dioxid molekulák a hasznosítatlan levegővel együtt kipréselődjenek a tengerbe. Hihetetlen?
Először magam sem hittem, ezért végeztem el egy kísérletet. Digitális nyomásmérővel
és stopperórával vizsgáltam a felszíni levegőfogyasztásom. Először megpróbáltam
annyira lassan és mélyen lélegezni, amennyire csak bírtam és azután félig töltve
a tüdőm, aprókat lélegeztem. Mindkét alkalommal addig próbáltam visszafogni a
légzést, ameddig nem éreztem a sürgető szükségét, mintha tartalékolni próbálnám
a levegőt. A szervezetedben a szén-dioxid szintje észrevétlenül megemelkedhet, például azért, mert intenzíven krallozol vagy, mert erőltetetten lélegzel. A sűrű, apró légzésekkel ördögi körbe kerülhetsz és ez igen veszélyes lehet. Minél gyorsabban lélegzel és minél apróbbakat, annál több szén-dioxidot termelsz pusztán a légzés technikáddal. Emiatt pedig erősebben szívod a levegőt. Dr. Vann szerint ez alapvetően a légzés elfojtása és rémisztő élmény. Hiperventillálsz, de csak a légzőszerved felső részén és így nem cserélődnek a gázok. Folyamatos figyelmet igényel az, hogy lassan és mélyeket lélegezz, mert ez nem természetes, ha stressznek vagy kitéve. Ha észleled a felerősödött légzést, próbálj lelassulni, lenyugodni. Azért
volna még két jó tanács! A túl kevés szén-dioxid is gondot okozhat. Ne túlozd
el a lassú, mély légzéseket a hiperventillációs pontig, ami még eszméletvesztéssel
is járhat, ha túlságosan elfojtottad a sürgető légzést. Értékeld a természet adta külsőt A cetek amolyan nyugodt, szelíd teremtmények. Évmilliók alatt, miközben át meg átszelték az óceánt, rájöttek, hogy megéri türelmesnek lenni. Nem próbálnak keresztül rohanni a tengereken. Bár egy sziláscet gyorsabban tud úszni, mint ahogy az ember fut, az idő nagy részében mégis lassabban halad előre, mint ahogy az ember sétál. A víz nemcsak sokkal nehezebb, mint a levegő, de összenyomhatatlan is. Megengedheted magadnak, hogy könnyen átgázolj a levegőn, mert amikor átpréseled rajta a testedet, az utad mentén lévő ritka levegő molekulák minden gond nélkül közelebb kerülnek egymáshoz, összenyomódnak. De a víz molekulái már eleve annyira közel vannak egymáshoz, amennyire csak lehetnek. Amikor egy tengeri emlős vagy egy ember keresztül szeli a vizet, a testtömegének megfelelő mennyiségű vizet kell elmozdítania az útjából. Ez kemény munka. Ha semleges a lebegőképességed,
kiszorítod a testtömegednek megfelelő vízmennyiséget (saját tömeg+felszerelés+palack),
ami kb. 200 font-ot tesz ki (kb. 91kg). 1 gallon víz kb. 8 font (3.6kg), tehát
kb. 25 gallon (kb 113 liter) vizet kell kiszorítanod. Az
ilyen fajta tevékenység nagyon sok energiát és oxigén felhasználást igényel, A tengeri emlősök ugyanúgy termelnek energiát, mint az ember és megtanulták, hogy hogyan sodorják el a vizet lassan, azáltal, hogy lassan mozognak és úsznak, mert a lassúság energiát és levegőt spórol. Valójában a gondot nem a sebesség, hanem a gyorsulás okozza. Az előrehaladás azt jelenti, hogy félrelököd a vizet az utadból. Úszáskor az utadban álló összes vízmolekula sebességét 0-ról olyan sebességre gyorsítod fel, amire szüksége van ahhoz, hogy félre sodródjon az utadból. És ahogy minden gépjárművezető tudja a legtöbb lóerőre a 0-ról 60-ra való gyorsulásnál van szükség, így ha a búvár egy Ferrari gyorsulási tempójával igyekszik eltávolítani az útjába kerülő vízmolekulákat az óriási energia-bedobást igényel. (Megjegyzés: A szerző, az eredeti szövegben, a példa kedvéért még kicsit elidőz a Ferrari gyorsulási paramétereinél.) Ha gyorsabban haladsz, gyorsabban eléred az úticélod, azt gondolhatod, hogy a végén a megtett út arányában (mérföldenként) hozzávetőlegesen ugyanolyan levegőfogyasztással számolhatsz. De nem! Ez az ún. "ússz gyorsabban, ha már fogytán a levegőd" elmélet, ami egyébként a víz alatt sem működik. A gyorsabb úszás vagy előrehaladás nemcsak, hogy több levegőt és energiát emészt fel, hanem sokkal többet. Elméletileg az energia és levegő felhasználás a sebesség négyzetével arányos. Ez azt jelenti, hogy ha kétszer olyan gyorsan haladsz, ahhoz négyszer több levegőre és energiára van szükséged, ha a sebességed háromszorosára növeled, akkor a fogyasztásod kilencszeresére változik. Legalábbis ezt mondják a fizika könyvek. Hogy a gyakorlatban ezt megvizsgáljam, egy másik kísérletet végeztem. Négy búvárt elláttam vízalatti sebességmérővel, digitális palacknyomás mérővel és stopperórával és megkértem őket, hogy mérjék a levegőfogyasztásukat 0,5 és 2 mph között. Kétségkívül ez sem egy igazi tudományos kísérlet, de a számok azt mutatták, hogy amikor a búvárok megduplázták a sebességüket, levegőfogyasztásuk több mint kétszeresére emelkedett. A gyorsabb haladással levegő veszteséget okoztak maguknak. Mi lenne a vízben a legoptimálisabb sebességed? Minden vízben mozgó testnek van egy olyan egyedi sebessége, amin túl az energia felhasználása egyre gyorsabban fokozódik. Függvényként úgy képzelhetjük el, hogy a sebesség arányban áll a hosszúság négyzetgyökével. Tehát például egy 100 láb hosszú bálna (négyzetgyöke: 10) körülbelül négyszer olyan gyorsan haladhat, mint egy 6 láb hosszú búvár (négyzetgyöke 2,45) ugyanolyan energia felhasználással. A cetfélék kétségtelenül megtapasztalták, hogy mi a leghatékonyabb sebességük. Bár a sziláscetek 20 mph -nál (kb. 32 km/óra, szárazföldi mérfölddel számolva) is gyorsabban képesek úszni, a nagyobb távolságokat 2-4 mph (kb. 3-6,5 km/óra) alatt teszik meg, Dr. Steve Webster, a Monetary Bay Aquarium vezető tengerbiológusa szerint. A búvár legoptimálisabb sebessége ennek körülbelül a negyede lenne, vagyis maximum 1 mph (1,61 km/óra). Ez csupán egy lassú sétának felelne meg. A cetek nyernek a természet adta, ügyesen megformált külsejükkel is. Áramvonalas testük mellett mi búvárok, slamposak vagyunk. A bálnáknak, barna delfineknek és a halaknak sima és síkos a bőrük és a felszerelésük részei nem lógnak szanaszét. Egy légzőcső (snorkel), ami a maszk pántjára van erősítve, egy kilógó gumicső és egy csomó "haszontalan" eszköz, ami a mellényedhez csatlakozik, mind-mind felkavarja körülötted a vizet, ami energia és levegő veszteséget okoz. Ezért célszerű a karjaidat szorosan a tested mellett tartani. Ne őrlődj azon, amit nem érhetsz el Néhány évvel ezelőtt mérési kísérletet végeztünk egyszerre hat búvárral. Mindannyian pontosan ugyan olyan sebességgel úsztak, azonos mélységben és ugyanolyan uszonyt viseltek. A többi felszerelésük nem volt egyforma de nagyon hasonló. Mind a hatan tapasztalt, nyugodt búvárok voltak. Azt feltételeztük, hogy a levegőfogyasztásuk csaknem azonos lesz. Azonban, legnagyobb meglepetésünkre, a levegőfogyasztásuk 38,3 és 85 psi között (kb. 2,7 és 6 bar között) ingadozott, pedig ugyanazt a távolságot tették meg, ugyanazzal a sebességgel és ugyanabban a mélységben. Ha eltekintettünk a legalacsonyabb és a legmagasabb fogyasztási adatoktól, a különbség akkor is igen meglepő volt. A 4 középső adat 41,2 és 60,3 psi között (2,8 és 4,2 bar között) mozgott. Mi okozhat ilyen nagy eltérést? Köztük a legnehezebb búvárnak, akinek a legrosszabb volt a levegő fogyasztása, kellett előrehaladásakor a legnagyobb tömegű vizet félresöpörnie. Egy kistermetű nő levegőfogyasztása volt a legalacsonyabb, csaknem holtversenyben egy magas, vékony alkatú nőével. De még, a hasonló alkatú búvároknál is nagyon különböző levegőfogyasztást tapasztaltak, amit nem magyarázhatnak a kimerültség, a stressz vagy a képességek okozta különbségek. Hogy miért? Ők is, mint akárkik, különböző emberek voltak, különböző tüdővel, szív- és érrendszerrel, különböző anyagcserével és különböző génekkel. Ebből annyi a tanulság, hogy nincs ideális levegőfogyasztás és nincs okod szégyenkezni, ha a tiéd rosszabb, mint a merülőtársadé. Mindenkinek megvan a maga korlátja. Szóval, kevesebbet hasonlítgassuk a mérőműszereinket és veregessük a mellünket a levegőfogyasztás miatt. Ha spórolunk a levegővel, van egy eszközünk, amivel célt érhetünk el. Az extra levegő csak akkor előnyös, ha beváltható egy hosszabb, biztonságosabb és élvezetesebb merülésre. De ha csak arra utazol, hogy elhenceghess a meghagyott levegőddel, lehet, hogy teljesen félreértelmezted a búvárkodás értelmét. Az a tény, hogy valakinek a legtöbb levegője maradt meg egy merülés végén, nem azt bizonyítja, hogy kitűnő merülése volt, ahogy néha gondoljuk. Hacsak az illető nem egy ámbrás cet, akit Willy-nek hívnak.
Magyarázatok: Fordította: Réce A cikk fordítás a www.scubadiving.com oldalról, a forrás írásos engedélyével. {picture}<<--- Vissza a tartalomhoz |