Jakarta,
Bandung és a forgalom
2003 július. Két évet eltöltöttem Indonéziában,
de soha nem volt lehetőségem
Jakartát meglátogatni.
Most igen. "Meet the parents" projekt
keretében elreppentem Jakartába, majd
autóval Bandungba. Mit ne mondjam, nem egy semmi hely egyik
sem!
Ami a legdurvább, és európai szemmel majdnem elviselhetetlen
a forgalom. Szerintem
egyszer valaki gazdag lesz abból, hogy beáll egy kereszteződésbe,
és végigfotózza az
árusokat, a taktikákat amivel pénzt próbálnak az emberből kisajtolni.
Az út Jakartából Bandungba sem volt teljesen eseménytelen.
Gyönyörű helyeken
hajtottunk át, és borzalmas környezetpusztítást láttam mindenfelé.
Mondjuk olyanokat,
amikor egy krétagyár vagy éppen cementgyár miatt a várost laza
pár milliméteres por
borította, a zöld növények kellemes fehérben pompáztak. Itt
nincs tél és hó, teremtettek hát.
Kezdjük a közlekedéssel. Jáva a világ egyik legsűrűbben
lakott területe. 114 millió ember
lakik ezen az egy szigeten, 134 ezer négyzetkilométeren. Vagyis
kicsivel nagyobb mint Magyarország, de a lakossága több mint
10x annyi! A lakosság nagy része bevándorló, a jobb élet reményében
mozdulnak ide. Ezért a helyiek úgy is emlegetik fővárosukat,
hogy "stepmother city" vagyis a "mostoha város".
Hiszen az élet néha mostoha...
Innentől
talán érthető miért olyan durva a közlekedés. Ha ehhez hozzátesszük
hogy az utak állapota meg sem közelíti a mieinket, szóval nagy
a káosz. Ráadásul az út rossz oldalán közlekednek,
vagy néha a fene tudja melyik oldalán. Adódott útközben egy
olyan szakasz, ahol mi
mentünk az út közepén, és szemben jöttek mind a két oldalon.
Király, nem? :-)
Jakarta lakosságát senki nem tudja pontosan.
Mondjuk azt, hogy valahol 10 millió felett.
De tágabb Jakarta (Jabotabek - Jakarta, Bogor,
Tangerang, Bekasi) már olyan 30 millió feletti
számot produkál.
Nincs mindenkinek pénze autóra, ezért a maszek
tömegközlekedés és a motorok száma
hihetetlen. Nekem úgy tűnt, mindenkinek van motorja.
A tömegközlekedés ezerféle formája létezik. Egyben
teljesen egyformák: műszakilag teljesen nullán vannak. A gumik
nemlétező barázdákkal, index fogalma ismeretlen, a féket csak
akkor nyomják amikor meg akarnak állni, és hogy ne sérüljön
a buszt az esetleges koccanásokkor, laza 5mm-es acéllemezzel
veszik körbe a buszokat. Igazi bombabiztos megoldás :-)
Tömegközeledni lehet:
- busszal
- kisbusszal (angkot)
- motoros riksával (bajaj)
- lovaskocsival (delman)
- a riksákat (becak) kitiltották Jakartából, mert óriási forgalmi
zavarokat okoztak. De mindeközben a buszok ugyanúgy megállnak
minden 100 méteren az út közepén, szóval innentől mindegy. De
a kisemberrel itt is tudnak kitolni...
És akkor a kereszteződések »
Bali,
2003 július 22.
«
vissza