www.ScubaDiving.hu

Fotók a nagy kék óceánokból
Bali - az Istenek szigete
Barátok Közt
csak úgy
Ketyerék
Amit tudni akartál, de sosem merted megkérdezni...
CP950, 990
Emlékek a múltból
ADRENALIN!!!!!!!
Hideg vízben is van élet!
hihi
Hírek Baliról!
De csak ha dícsérsz! :-))

Value 4 money

Na ezt a kifejezést kéne valahogy bevezetni a magyar köznyelvbe. Le lehet fordítani (érték a pénzért), de ez így semmitmondó. Pályázat indul, a nyertes pályamunkáját leközlöm!

Nyakunkba zuhant a nagy büdös kapitalizmus, és nem igazán tudunk még így több mint egy évtized távlatában sem mit kezdeni. Először mindenről ami "nyugat"-on készült azt hittük hogy szuper. Meg olyan vagány dolog volt ismeretlen nevű, de piszokul csicsás csokit vagy élelmiszert venni. Be is jött a sok értékes és finom élelmiszer oldalvizén egy csomó szar. Mondjuk joghurtok, joghurtitalok, csokoládénak álcázott nugátok, meg minden szar ami odakinn már nem kellett.

Szomorú élmény volt, amikor rájöttem, hogy az amerikai autó igazából nem nagy truváj. Sőőőt.

Az egész gondolat akkor pattant ki a fejemből, amikor Húsvét után vettem a "híres-hírhedt" kötözött sonkából egy kis darabot. Hajtott a kíváncsiság, hogy vajon milyenre lehet egy ilyen terméket a trappista sajt feléért kihozni. Hááát, tényleg hús, jó vizes, még íze is van, de köze sincs az igazi kötözött sonkához. És az amberek boldogan veszik, sőőőt, ha valahol 6 forinttal olcsóbb, képesek oda elmenni érte. Pedig a jelszó: Value 4 money!

A tudatos fogyasztói magatartás hiányzik a mai magyar vásárlókból. Ez vonatkozik a magyar termékek kitüntetett figyelmére is (Bár ez egy hosszabb gondolatsor, most nem vágok bele. Talán csak annyit, hogy érhető módon a magyar termékek preferenciája csak akkor várható el a vevőtől, ha árban nem komoly a különbség a külföldihez képest).

Félreértés ne essék, nem azt gondolom, hogy ha ugyanolyan minőségű árut látok, akkor én nem az olcsóbb helyen veszem meg. Ez igaz mondjuk a memóriakártyára vagy az autógumira. De botorság azt gondolni, hogy ugyanazt a minőséget kaphatom meg fele pénzért. Utána meg lehet anyázni a boltban, hogy ez milyen szar.

Egyszer apukám azt mondta: "Nem vagyunk olyan gazdagok, hogy olcsót vásároljunk" Mostanában kezdem megérteni milyen bölcsen gondolkodott. Egy olcsó póló vagy cipő nagy öröm - amikor megvesszük, de bosszúság amikor lefoszlik a gyerek lábáról két hét múlva, vagy az első mosás után formáját veszti vagy megfesti a többi értékes ruhát.

Ráadásul ott van a mai napig elhanyagolt terület, a szolgáltatás amit a termékkel együtt kapunk. Egy autónál nem csak a talicska ára a döntő, hanem a fogasztása, szervízigénye, a szervíz minősége, az értékvesztés (és ezt már a piac határozza meg), későbbi eladhatósága, ezernyi dolog. Ezernyi dolog amit a vételnél sokan képesek elfelejteni. Rövid ideig boldog az, aki kizárólag az ár alapján vásárol. Itt kéne bevezetni a "Value 4 money" magyar megfelelőjét.

Autószereléshez, hideg időben kinti munkához igenis tökéletes egy meleg nadrág és mellény amit a kínai piacon vettem ötezerötszázért (a kettő együtt). De nem is tudom visszavinni ha elszakad, kilóg belőle a bélés egy hónap után. Ezért olcsó.

Sokszor látom, és nem értem a vásárlók arcán a földöntúli boldogságot ha leértékelve sikerül venni valami olcsó dolgot. Az okos vásárló nem abban különbözik az idiótától, hogy olcsón vásárol. Abban különbözik, hogy vagy ugyanazt veszi meg olcsóbban (élelmiszernél ez kétséges, hacsak nem fix minőségű árut (márkanévvel bebiztosítva) vesz olcsóbban, vagy éppen ugyanannyiért (vagy kicsit többért) vesz olyan dolgot ami biztonságosabb, értékesebb, olcsóbb szervizelni, értékállóbb, használható, akármi.

A nagy cégek szeretnék a vásárlókat magukhoz csábítani az olcsóbb árakkal. Vajon hogyan tudják olcsóbban árulni ugyanazt a terméket? Vagy olcsóbban szerzik be (ami természetes nagyobb mennyiségnél), vagy a szolgáltatásokon spórolnak. Mindkét megoldás megérdemel egy pár sort.

Amikor egy termék olcsóbb (mondjuk saját márkaneves), például a TG, akkor a termelő saját márkája mellett gyárt a kereskedőnek is. De ők sem buták. A díszes csomagolás és a marketing hiánya sokszor nem adja ki azt a bevételkülönbséget amit az olcsóbb ár okoz. Így az értékesebb alapanyagokon, technológián kényszerülnek spórolni. Így egy szalámigyár olcsó szalámit vagy egy tejfeldolgozó olcsóbb tejfölt ad el - de tessék megfigyelni hogy a szavatosság lejárta napján megpenészedik a tejföl (míg a másik nem), vagy a szalámi sem olyan ízletes vagy tartós. Kivételek persze vannak, itt és most általánosságokról beszélek. Kivétel például mindjuk az olyan élelmiszeripari termékek, ahol csak a cimke változik, de ugyanarról a gyártósorról ugyanaz a termék jön le. Meggyőződhettem arról, hogy a dobozos kukorica például ugyanolyan finom saját márkásként, csak trükkösen kell vásárolni. Mondjuk megnézni, hogy a konzervdoboz tetején a szavatossági idő, gyártósor, kötegszám ilyenek melyik márka termékén azonosak. Az is lehet hogy azonos minőségű terméket rejt a jellegtelen cimke - csak sokkal olcsóbban. Mert a technológiát drágább lenne változtatni mint egyszerűen címkét cserélni. Szóval a nagy tételű beszerzéssel lehet ugyanaz a termék olcsóbb az egyik helyen, de lehet hogy az olcsóbb saját márka ugyanazt a tartalmat rejti.

Másik dolog a szolgáltatás. Vajon milyen szolgáltatás van egy doboz tej árában? Háát, sok. Példéul az, hogy lehet-e kulturáltan parkolni odakinn. Vagy a bevásárlókocsi használható-e. Vagy mondjuk megtalálom-e az összes terméket egyszerre, egy boltban, olyan kiszerelésben ahogyan szeretném. Vagy hogy sorba kell-e állni a pénztárnál. Vagy hogy beengedik-e a gyerekeket, és ha igen, nekik milyen figyelemelterelő lehetőségek vannak (kormányos kocsi, kis bevásárlókocsi, gyermekmegőrző, stb). Bizony, a franc egy azt a 200Ft-ot, ha nem nyűglődik egy gyermek a másfél órás bevásárlás alatt, vagy éppen nem másfél óra, ugyanis a sorbanállás 45 perce helyett már a 45. perben kinn vagyunk a boltból. Hoppá. Ugye?

Amikor hajlandóak vagyunk a belvárosban egy ezrest beletuszkolni az automatába semmiért (pedig leparkolva a Hősök terén gyorsan benn lehet lenni a belvárosban, nem komoly tortúra), akkor képesek vagyunk 250 forintért egy órát sorban állni? Érdekes hozzáállás. De ilyenek vagyunk.

Az elmúlt időszak történései bizonyítják hogy van helye a tudatos vásárlásnak. Mert egy megromlott tejföl maximum bosszússá tesz. De egy durván emelkedő kamatú kölcsön az autóra, vagy lakásvásárlásnál a nagy pofáraesés az más. Vagy a kifizetett négykerekű csoda a felét sem éri két év múlva, ráadásul az olajcsere után a család nem eszik egy hónapig, a téli gumit sem sikerült kispórolni a büdzséből, így apa a balesete óta felkötött kézzel tömegközlekedik. Erről beszélek. A lélek nyugalma - szerintem - többet ér mint a megspórolt százforintok után az arcokra kiült kérészéletű büszkeség.

Value 4 money. Egy érdekes gondolat. Nem olcsón, hanem okosan vásárolni. Mennyi idő kell míg megtanuljuk? .

Magyarország, 2005 április 4.

<< vissza