Egy kedves barátom kifakadt. Joggal, és teljes egyetértésem.
Ezért szeretném megosztani veletek ezt is:
Remélem lesz válasz, is, természetesen annak is teret adok
majd.
From: Németh József
To: kozlekedes@budapest.hu
Cc: cikkszerzonek@mail.index.hu ; ugyelet@mail.index.hu
; info@klubradio953.hu ; press@autoklub.hu ; em.pa.mo@freemail.hu
Sent: Friday, February 25, 2005 8:01 PM
Subject: Nyílt levél: Tiltakozás
Konyáry Zsófia
alosztályvezető asszony részére
Budapest Fővárosi Önkormányzat
Közlekedési Ügyosztály
Út- Műtárgy Alosztály
Tisztelt Alosztályvezető asszony!
Megdöbbenéssel hallgattam ma reggeli interjúját a Klub
rádióban. Még nagyobb elképedéssel olvastam kijelentéseit
az Index honlapján.
Nem szokásom leveleket írogatni sehova, mint ahogy az autóstársadalom
is hosszú évek óta zokszó nélkül tűri a sarcokat, megaláztatásokat.
De Önnek pozíciójánál fogva tudnia kell: a járműtulajdonosokat
igenis felháborítják cinikus kijelentései. Felháborít az
is, hogy egyre több fórumon kritizálják a "bunkó, agresszív"
autósokat. Tudnia kell, hogy az autósok nem jobb és nem
rosszabb emberek, mint bárki más. Ami agresszívvá és kultúrálatlanná
teszi őket az a közeg, amelyet Ön és munkatársai "biztosítanak"
számukra. Tehát igenis fel vagyok háborodva, hogy ilyen
körülményeket teremtenek, és még hallatlan cinizmussal is
tetézik!
Tiltakozom az ellen, hogy ilyen mentalitású személy lássa
el a Közlekedési Ügyosztály egyik stratégiailag is fontos
posztját. Budapesti polgárként kérem, hogy gondolja át álláspontját,
kérjen elnézést a budapesti autóstársadalomtól kijelentéseiért,
és amennyiben nem tud gyökeresen változtatni hozzáállásán,
hagyja el az alosztályvezetői posztot.
Ma reggeli riportjában elhangzott, hogy az autósok vagy
üljenek át a BKV járműveire, vagy vegyék tudomásul a budapesti
utak állapotát, és redukálják a közlekedésük tempóját az
Ön által kívánatosnak tartott szintre.
Ezúton tájékoztatom, hogy a felajánlott "megoldásokat"
elfogadhatatlannak, cinikusnak, viszont szakmai alkalmatlansága
bizonyítására tökéletesen alkalmasnak tartom.
Önnek minden eszközzel azon kellene dolgoznia, hogy a magyar
gépjármű tulajdonosok megkapják azt a szolgáltatást, amelynek
árát többszörösen megfizették. Ahol normális esetben 50-nel
lehet közlekedni, ott lehessen ezzel a sebességgel biztonságosan,
testi épségünk és vagyontárgyaink veszélyeztetése nélkül
haladni. Ahol 70-nel, ott 70-nel, ahol 50-nél lassabb haladás
indokolt, ott annyival. De ne az utak állaga határozza meg
a tempót! Tartsák karban azokat úgy, hogy ne a kátyúkat
kelljen kerülgetni. És itt az az érv sem érv, hogy az Önkormányzat
nem rendelkezik a megfelelő forrásokkal. Önöket pont azért
választották meg, illetve alkalmazzák az adófizetők pénzén,
hogy ezeket a problémákat megoldják. Ha erre nem képesek
- semmilyen időtávon! -, alkalmatlanok a feladat ellátására,
és - Főpolgármestertől az Alosztályvezetőig - ezt belátva
távozniuk kell! Még egyszer: a magyar autótulajdonosok,
a járművük megvásárlásának pillanatától a világban egyedülállóan
magas terheket fizetnek. Ezeket most nem sorolom fel. Tény
azonban, hogy csak a személygépkocsi tulajdonosok évente
jóval több, mint ezer milliárd forintot fizetnek meg a legkülönbözőbb
adók és járulékok formájában. Nem másért, minthogy számukra
az állam - részben az önkormányzatokon keresztül - megfelelő
szolgáltatási színvonalat biztosítson. És ha ezen felül
marad még forrás - és ilyen adók mellett hogyne maradna
- abból támogassa a tömegközlekedést, az egészségügyet,
az oktatást, a nyugdíjasokat - bármit. A támogatást köszönjék
meg nekik szépen, és az autós elégedett lesz. De ne sikkasszák
el a befizetéseket! Ne várjanak szolidaritást attól, akivel
szemben nemhogy nem szolidárisak, de közellenségként kezelik!
Az olyan szolgáltatót, aki a díj beszedése után az elvárható
szolgáltatást nem biztosítja, és a díjat más célokra illetve
saját gazdagodására (vö.: kiemelkedő államigazgatási foglalkoztatottság
és költségek) fordítja, a köznyelv csalónak nevezi. Ha ezt
még cinizmussal tetézi...
Az Ön által megfogalmazott "alternatíva", a BKV
használata ugyanezt a cinizmust sugározza. Végiggondolta
Ön, mi történne, ha az autósok szót fogadnának? A hihetetlenül
magas állami támogatással, iszonyú veszteséggel és csapnivaló
szolgáltatási színvonallal, de hatalmas adminisztratív létszámmal
dolgozó BKV egy nap alatt omlana össze! Mit gondol, ha az
autósok nem fizetnék a képtelenül magas adókat, miből lehetne
finanszírozni a BKV csődjét?! És kérem ne magyarázzon félre:
a tömegközlekedést támogatni és hatékonyságát fejleszteni
kell. Nos, ez a két dolog, amit Önök nem tesznek. Miért
ragaszkodnak például az önkormányzati tulajdonláshoz, csak
nem így akarják kizsarolni a mind magasabb támogatást ahelyett,
hogy piaci körülményeket teremtve kialakítanák a szolgáltatásnak
és árának - részben támogatásból finanszírozott - egészséges
arányát?!
Ön ezekkel a tényekkel természetesen tisztában van. Mint
ahogy azzal is, hogy a közlekedés nem luxus, még ha államunk
ilyeténképpen is kezeli a személygépjármű közlekedést. De
hány olyan autóssal találkozott már, aki épp csak egy kicsit
kiszaladt autókázni a városba? Esetleg parkolni egy jót...
Kérem gondolja át kijelentéseit, változtasson mentalitásán!
Biztosítson nekünk járható utakat, ez az Ön feladata. Ha
ezt nem tudja, nem akarja tenni kérem gondolja át, Ön-e
a megfelelő ember erre a posztra.
Üdvözlettel
Németh József
ps.: megmértem a mai átlagsebességemet. 27,4km/óra. Akkor
még gyorsulhatok? Vállalja a felelősséget?!
Magyarország,
2005 február 26.